Wat is bi-directioneel laden?

Bi-directioneel laden betekent dat je elektrische auto niet alleen stroom ontvangt, maar ook stroom kan terugleveren. Je EV werkt dan als een batterij op wielen. Deze techniek staat ook bekend als Vehicle-to-Grid (V2G) of Vehicle-to-Home (V2H)
Steeds meer moderne auto’s kunnen dit al. Denk aan de Hyundai Ioniq 5, KIA EV6 en Nissan Leaf. Maar wat kun je er concreet mee?
Wat kun je met bi-directioneel laden?
Met een bi-directionele laadpaal en een geschikte auto kun je stroom die in je auto is opgeslagen teruggeven aan:
- je woning (V2H), bijvoorbeeld op dure piekmomenten
- het energienet (V2G), als ondersteuning voor het net of voor slimme energietarieven
Je auto fungeert zo als tijdelijke thuisaccu. Je kunt je auto opladen tijdens goedkope daluren of met je eigen zonne-energie, en die stroom gebruiken op het moment dat het jou het meeste oplevert
Wat zijn de voordelen?
Lagere energiekosten
Laad je auto op tijdens daluren of met je zonnepanelen, en gebruik die stroom later tijdens piekuren. Dat scheelt in je energierekening
Slimmer gebruik van zonnestroom
Heb je zonnepanelen, dan kun je de opgewekte stroom opslaan in je auto. Zo verhoog je je zelfverbruik en hoef je minder terug te leveren aan het net
Minder netbelasting
Door op piekmomenten stroom uit je auto te gebruiken, verminder je druk op het energienet. Dit is vooral belangrijk bij netcongestie of in oudere wijken met zwakkere netstructuren
Voorbereid op de toekomst
Bi-directioneel laden past perfect bij de energietransitie en slimme energienetwerken. Je woning, auto en laadpaal werken samen als één flexibel energiesysteem
Wat heb je nodig?
Niet elke auto en laadpaal kunnen bi-directioneel laden. Dit is wat je minimaal nodig hebt:
1. Een auto die geschikt is voor bi-directioneel laden
Alleen bepaalde EV’s ondersteunen deze techniek. Voorbeelden:
- Hyundai Ioniq 5
- KIA EV6
- Nissan Leaf
- MG ZS EV (nieuwere generaties)
2. Een bi-directionele laadpaal
Deze laadpalen kunnen zowel stroom naar je auto sturen als stroom uit de accu terughalen. Daarbij wordt:
- wisselstroom (AC) omgezet naar gelijkstroom (DC) voor laden
- gelijkstroom omgezet naar wisselstroom voor teruglevering
3. Slimme aansturing (optioneel maar aanbevolen)
Wil je het maximale halen uit V2H of V2G, dan heb je slimme sturing nodig. Bijvoorbeeld een energiebeheersysteem (EMS) dat bepaalt wanneer je laadt of teruglevert op basis van tarieven, zonproductie of netbelasting
Is het voor jou interessant?
Bi-directioneel laden is nu nog in ontwikkeling, maar in veel situaties al interessant:
- je hebt een EV die het ondersteunt
- je wilt stroomkosten besparen met zonne-energie
- je woont in een gebied met netproblemen
- je wilt voorbereid zijn op een slimme, energieneutrale woning
De techniek is volop in opkomst en wordt snel breder beschikbaar. De verwachting is dat dit binnen enkele jaren standaard wordt bij nieuwe EV’s en laadoplossingen
Duurzaem Groen denkt met je mee
Bij Duurzaem Groen volgen we de ontwikkelingen rond bi-directioneel laden op de voet. We adviseren je graag over de juiste laadpaal, kijken of jouw auto geschikt is en zorgen voor een veilige installatie bij je thuis of bedrijf
Wil je weten of V2H of V2G al mogelijk is in jouw situatie?
Neem vrijblijvend contact met ons op. Dan kijken we samen wat er technisch en financieel het slimst is